Ieder bedrijf en iedere organisatie heeft een doelstelling! Soms is dat gewoon omzet maken en geld verdienen. Maar vaak is het ook en taak uitvoeren of een dienst verlenen? Bij ieder bedrijf en bij iedere doelstelling past ook een verhaal. Wat vertellen jullie als de “wie, wat en waarom?” vraag wordt gesteld? Ofwel; welk verhaal vertelt jullie bedrijf of organisatie?

Een verhaal geeft betekenis

Waar doe je het allemaal voor? Dat is een vraag waarop direct een mooi verhaal over jullie bedrijf of organisatie zou moeten volgen. Natuurlijk, een onderneming doet het voor omzet en winst. Een organisatie heeft een aantal taken.
Waar het mij om gaat is; welk verhaal vertel je daarbij? welke betekenis heeft het allemaal? Vertellen dat je een goed en mooi product wilt neerzetten. Passie hebben voor het werk. Of mag je zeggen zeggen dat je een maatschappelijk belang dient?

Als docent filosofie is mijn ervaring: wil je iets uitleggen dan vertel je een verhaal! Ik kon helder de categorische imperatief van de filosoof Imanuel Kant uitleggen. Als ik dat deed, dan bleef het bij veel leerlingen ook prima hangen. Maar als ik er een verhaal bij vertelde; dan ging het leven en konden ze het zich eigen maken. Dan kreeg de filosofie van Kant betekenis!

Het creëren van een verhaal

Je kunt natuurlijk kort door de bocht gaan en zeggen; wij verkopen….. Of wij maken…. of wij verlenen……. Een kort maar direct antwoord. Dat zou best kunnen werken, maar is ook erg beperkt. Vertel eens een verhaal over wie jullie zijn en wat jullie doen. Maak er een narratief van. Een goed verhaal vertellen spreekt tot de verbeelding. Met een verhaal kun je jezelf identificeren. Verhalen maken zoveel meer duidelijk dan de woorden waaruit ze bestaan. Een verhaal laat jullie product, dienst of idee leven. Maak dat verhaal!

Het verhaal van mensen

Wat vertellen mensen en wie zijn ze als ze over hun werk praten? Waar identificeert de professional zich mee? Welk verhaal wordt er nu vertelt en welk verhaal moet er worden vertelt?

Ik zat samen met mijn collega’s in de zaal toen een bestuurslid van de school waar ik werkte een vurig betoog hield over het boeien en binden van professionals. Hij schetste prachtige beelden over bevlogen docenten en geëngageerde leerlingen. Over een school waar betrokkenheid de maat was en je als leraar echt uit de verf komt met je vak. De zaal vol docenten inclusief ik luisterden vol verbazing; dit kon niet waar zijn. Geboeide werknemers die een sterke binding met de school hadden; een droomschool. Niemand voelde zich geraakt, aangesproken of herkende zichzelf in dit verhaal.

Wanneer je in die tijd door de wandelgangen van de school liep hoorde je verhalen over bestuursleden die ver weg op de hoofdlocatie beslissingen namen. Geen idee van de situatie op hun eigen werkvloer. Natuurlijk de directie had best door dat het niet lekker ging, maar de directie had geen idee van de verhalen van de werknemers.

De toespraak van het bestuurslid was een onwerkelijk betoog. We hoorden over de doelstellingen van de school. Een onwerkelijke ideaalbeeld. Boeien en binden als geïnteresseerd en betrokken. Het team van docenten verstond het boeien en binden echter als geketend en gekneveld worden. Het bestuur schetste geen perspectief maar bouwde een luchtkasteel.”

Verhalen die worden verteld omdat het nu eenmaal een prachtig perspectief is zijn een lege huls. Die worden aangehoord en vergeten. Ieder goed verhaal binnen een organisatie begint bij de de situatie die tot het verhaal leidt. Wil je een goed verhaal vertellen in een bedrijf of organisatie dan begin je bij het verhaal van alledag? Het verhaal dat nu al de ronde doet is altijd het verhaal om te beginnen. Ook als is dit niet het verhaal dat je graag wilt horen! Wanneer je het verhaal verder wilt schrijven dan begint dat bij actie. Vertellen en doen horen samen te werken. Op die manier kan vanuit het verhaal dat nu de ronde doet een perspectief worden geschetst. Geen enkel verhaal kan zonder actie. Verhalen maken in bedrijven en organisaties is dus hard werken! Ga je er eenmaal mee aan de slag dan kun je er wel een heel mooi verhaal van maken.

Begin bij het verhaal dat nu wordt verteld. Inventariseer en laat mensen verder vertellen. Creëer vanuit dat vertrekpunt een perspectief. Schrijf een verhaallijn over wensen dromen, hun wensen en perspectieven. Dat is het verhaal van een organisatie schrijven. Maak er een goed verhaal van!

Één van de managers van een middelgroot bedrijf heeft de deur van haar kantoor altijd open staan. Alleen als er wat te bespreken is, dan is de deur even dicht. Maar ze werkt niet alleen op haar kantoor. Buiten het kantoor gebeurt er ook van alles. De kantine is voor haar een personeelskamer waar veel gebeurt. Daar komt iedereen, van schoonmaakploeg tot directie. Vooral tijdens de pauzemomenten als het drukker is in de personeelsruimte komt ze er graag. Gewoon meepraten met iedereen, de verhalen horen en mee lachen of begrip tonen naar gelang het verhaal.
Als ze een praatje houd op een personeelsbijeenkomst weet ze altijd een paar mooie verhalen mee te nemen. Verhalen uit het werk en uit het leven gegrepen. Het toekomstperspectief van haar team begint bij deze verhalen. Van daaruit weet ze wat er leef en waar iedereen in het bedrijf op weg naar toe gaat.”

Het verhaal van producten of diensten

Niet alleen mensen, ook producten en diensten vertellen een verhaal. Hoe wordt en over jullie product of dienst gesproken? Hoe wil je dat het verhaal loopt. Zeker ook bij de ontwikkeling van producten en diensten zijn verhalen belangrijk. Wat wil je gaan vertellen?

Mooie producten en goede diensten vertellen ook een mooi verhaal. Daar mag best humor bij; beetje zelfspot als dat gepast is. Dat kan een product zelfverzekerd maken. Maar het verhaal moet in ieder geval kloppend zijn. Het verhaal van jullie klant. Waar identificeert deze zich mee en wat voor verhalen vertellen jullie klanten?

Storytelling is een prachtige manier om een product of dienst te laten leven. Een verhaal dat begint bij het leven van de klant. Wat gebeurt er als deze klant met jullie product of dienst in aanraking komt? Brainstorm en vertel er over; maak er een verhaal van!

Waarom zou je het doen?

Een goed verhaal kan een werknemer met hart en ziel bij een bedrijf betrekken. Ik heb vaak gehoord dat leidinggevenden hun personeel, hun professionals willen boeien en binden voor de zaak of organisatie. Om een succes van boeien en binden te maken hebben werknemers en professionals een verhaal nodig, een verhaal waar ze echt voor gaan! Dat verhaal begint op de werkvloer. Van daaruit geïnventariseerd kan het verhaal voor morgen worden geschreven. En dat verhaal moet een goed verhaal zijn; een perspectief om voor te gaan.

Tarotkaarten zijn storytelling

Verhalen maken kan op verschillende manieren. Je kunt als bedrijf, raad van bestuur, team of als werkploeg een verhaal maken. Een verhaal dat verteld wie jullie zijn, wat jullie doen, wat jullie maken of leveren en vooral ook waarom en waarvoor!

Tarotkaarten laten je aan de slag gaan met een verhaal. De tarot neemt je mee naar onverwachte gebieden en prikkelt je inspiratie en ideeënwereld. Dwaal door een wereld van symbolen en laat je geest eens de vrije loop. Kom er achter wat er zich afpeelt in het onuitgesprokene en geef woorden aan de dingen die nog niet zijn gezegd. Schrijf jullie verhaal, maak het een belevenis en schrijf het opnieuw. Verhalen zijn beweeglijk, vol dynamiek en altijd in ontwikkeling. Ga eens aan de slag met tarot! Tarotkaarten zijn een uitgelezen gereedschap voor verhalen; de tarot is storytelling. Wedden dat dit iets onverwachts en moois oplevert. Iets waar je morgen en overmorgen nog over spreekt.”

Storytelling is hard werken. En vraagt om creativiteit en inzet. Voor op het werk en voor een bedrijf of organisatie heb je naast verhalen ook richting en identiteit nodig. Een mix van realisme, idealisme. Een verhouding van dagelijkse gang en droom beeld.

Met tarotkaarten kun je daar effectief en gericht mee aan de slag. Als vraaggestuurd gereedschap leent tarot zich voor een gerichte aanpak. Van counselende training voor individuele professionals tot het werken in groepen en teams.

Nieuwsgierig wat tarotkaarten voor jullie kunnen betekenen?

    Boek Rowanberry tarot voor jullie gelegenheid of event!
    Graag beantwoord ik jullie vragen en bespreek de mogelijkheden.

    Ik wil graag meer weten over

    Bewijs dat je menselijk bent door het selecteren van auto.

    Deel dit artikel op social media